Saturday, March 10, 2007

Howard Sounes - Dylan Biografin I

Läser just nu en biografi om Dylan som jag hittade på bokrean för 39 kronor. Ovanligt bra flyt för en biografi, men det är ganska fånigt då alla människor i Zimmys ungdom verkar vara perfekta och trevliga. Det är löjligt med biografier som skapar nån slags mytisk, romantisk bild av personer och dess omgivningar, ett problem som verkar vara ganska vanligt bland biografer. En fälla Dylan själv inte föll i när han skrev sin makalösa Chronicles som är en strålande behandling av verkligheten och språket.

Mitt i Sounes biografi stöter jag på en formulering som får mig att fundera. "med stora insikter om musik, kultur..." citatet är inte exakt för jag citerar ur minnet, men det viktiga är ordet ´insikter´i kombination med musik och kultur. Kan man verkligen ha insikter i musik. Vad är det då man har insett, är det harmonier, det kanske skulle funka, eller är det i kvalitet? Personligen har jag svårt att se att det man ser som kvalitet i musik handlar om insikter, det handlar i min värld snarare åsikter. De kvaliteter jag ser i Dylans och Springsteens musik handlar inte om att jag fått en insikt i det, det handlar om att jag skapat mig en positiv åsikt om deras musik. Men varför väljer Sounes då det uttrycket, vad vet jag, jag har ingen insikt, men jag har en åsikt i frågan och den är att han gör det för att han vill lyfta fram Dylans mentorer som större män än de i verkligehten var, allt för att göra Dylan till en större person än han är och författaren själv får en större motivering att skriva sin bok, för biografier är ganska svåra att motivera.

/Mattias

6 comments:

Anonymous said...

En insikt är väl om något en subjektiv sak? Betyder ju "plötslig tankemässig omstrukturering", typ aha-upplevelse. Det handlar ju inte om någon universell sanning utan om just en personlig reflektion. Och det passar ju oavsett om det handlar om harmonier eller kvalitet. // jake

Unknown said...

Jag antar att du när du beskriver begreppet "insikt" använder dig av National Encyklopedins (scrolla ner till punkt fem) definition, där man beskriver hur begreppet används inom psykologin. Inom pyskologin och filosofin får begrepp oftast en något annan betydelse än vad de har i vardagsspråket.

Då tror jag att min vanliga ordbok som jag har hemma (Svensk OrdBok) ligger närmare den betydelse av begreppet som Sounes använder. Där beskrivs "insikt" som en uppnådd förståelse av underliggande samband eller dylikt, och i plural (vilket används i texten) kunskaper baserade på förståelse.

Om vi väljer att använda den psykologiska beskrivningen av begreppet blir det nästan obegripligt. Dessa män hade alltså plötsliga tankemässiga omstruktureringar om musik, typ aha-upplevelser om musik. Med tanke på att de män som beskrivs i texten är stenhårda folkmusikfanatiker där utrymme för nyheter är ganska snålt, utan musik mer handlar om ett förvaltande av ett kulturarv låter det inte som en särdeles välträffande beskrivning av dem. Vilket så klart är svårt att veta om man inte läst boken.

Om man däremot förstår och använder begreppet på detta andra vis blir det genast mer begripligt: "Männen hade djupa kunskaper, baserade på förstelse i musik" och min poäng står kvar. Kan man ha den typen av kunskap om och förståelse av musiks kvalitet?

/Mattias

Anonymous said...

Förståelse, insikt, spelar ingen roll vilket ord man använder. Min poäng är att upplevelser är högst subjektivta saker och inte nödvändigtvis att hävda en absolut sanning.

Anonymous said...

Jag hittade oxå den här biografin på rean o måste säga att det är en plåga att läsa den, skvallrig och ytlig och pretentiös på samma gång. Och översättningen är så dålig, engelska fraser och meningsbyggnad lyser genom på ett pinsamt sätt. Nä, kass var ordet sa Bull.

Anonymous said...

ska jag vara ärlig så fattar jag ingenting :D

/Lina

Oskar said...

Mmm. Stopp Hjälp. Har ju hänt förr att nåt pucko tagit material som han aldrig kunnat skapa själv.

Men vill tipsa om detta band:

http://www.myspace.com/apoteketapan

Fy fan vad sköna!